Szent Miklós

Történelmi kitekintés:
A római császárok nem nagyon szerették a keresztényeket, ez a mártírhalált halt Szent Péter és társai óta világosan látszott, de ott is változtak az idők, az erőviszonyok, a politikai helyzet, – ígyhát 313-ban eljött a pillanat, hogy a keresztények számára is engedélyezzék a szabad vallásgyakorlást. A keresztény egyház hívei kiléphetett a katakombák rejtett világából, és alig néhány év, évtized alatt a Római Birodalom legerősebb szervezetévé válhattak.

Myrai Szent Miklós ebben a korban él, tehetős családból származott, 19 éves korában lépett az egyház szolgálatába. Nagybátyja, Myra püspöke szentelte pappá. Mivel vagyonát a rászorulók irányába fordította, már életében szentnek tartották.

A bejegyzésben található helyszínek képzeletbeli bejárásának lehetősége Törökország-Olaszország

Gemiler-sziget sziget. Számos 4. és 6. század között épült templom romja található itt, több mint negyven egyházi épület romja, valamint több mint ötven keresztény sír is van a szigeten. Az egyik templomot egyenesen a sziklába vájták a sziget legmagasabb pontján.

Régészek szerint a szigeten lehet Szent Miklós eredeti sírja. 

A sziget török nevének jelentése „hajók szigete”, ami utalhat Szent Miklósra, mint a tengerészek védőszentjére. A középkorban a szigetet Szent Miklós-sziget néven is nevezték. Úgy vélik, a sziklatemplomban temették el eredetileg, 326-ban, és a 650-es évekig maradtak ott a maradványai, amikor is a sziget az arab flotta fenyegetése miatt elnéptelenedett és Szent Miklós hamvait a 25 kilométerre keletre fekvő Myrába vitték.

Gemiler -sziget

Az akkor Myra néven ismert, – ma Törökországi Demre, – területén található az a régebbi templomra épült Szent Miklós Templom, Miklós püspöki szolgálatának székhelye

1087-ben itáliai kereskedők megbízásából egy csapat kalóz szállt partra Myránál,

akik behatoltak a bazilikába, feltörték a szarkofágot, és a szent, vagy a szenthez tartozónak vélt csontokat magukkal vitték Itáliába, a bari-i San Nicola bazilikába.

feltört sírkamra

Itt a mai napig találnak a területen újabb szarkofágokat, -és reménykednek abban, hogy majd feliratot is találnak hozzájuk.
2024. decemberi török cikk

most feltárt szarkofág

Bari-i nézőpont:
A törökök és olaszok között most is vita van az említett csontok visszaszállításáról, de a Vatikán Bari mellett áll ki.
Az itt található gyönyörű templom méltó lehet Szent Miklós nagyságához, az altemplomban őrzött ereklye mellett szinte mindig imátkozik valaki.
A főtemplomban, s a templom mellett, életének eseményei mellett szobra is találhetó, bent ezüstösen csillog, kint tekintélyt sugároz.
A főoltár felirata:
PRO TE POPULO QUE / ARX HEC PARCELIS / INTRA BONE SERVE FIDELIS/ ORA DEVOTEDEUM
A fordításokkal én ennyire jutottam, de, ha valaki érti, és elküldi, azt köszi!

google fordító fordítása

Jó és hű szolga, mivel néhány dologban hűséges voltál, sok mindenben irányítalak téged, menj be az Úr és a Te Istened örömébe
(apum fordítása)
ARXHEC PARCELIS: „üzenetküldő, márminthogy Isten, vagy valamilyen”
( ez is apum fordítása)

Vagy, amúgy fogalmam sincs

Bari
Szent Miklós Bazilika főoltár
faithful servant
PRO TE POPULO QUEARX HEC PARCELISINTRA BONE SERVE FIDELISORA DEVOTEDEUM
Te érted és a néped számárahelyeaz egységnekkegyelembenhűséges szolgálóimádkozz istenedhez
AZ OKTATÓK FÖLDJE
INTRA
=
-ban, -ben

BONE
=
SERVE
=
szolgál

FIDELIS
=
DEVOTEDEUM
=
istenfélő


Figyelmes adakozó, életében és halálában is csodatevő:
Szomszédját megsegítette, így annak három lánya tisztességesen férjhez tudott menni. Csodákat tett, vihart csendesített, gabonahiányt oldott meg, gyermeket mentett, és a hozzá kapcsolódó csodák sora a mai napig is folytatódik.
A bari-i templomban, csakúgy, mint előtte Myrában:
Szent Miklós mannája a szent sírjában képződött már Míra városában is. A kor két elbeszélésében, Nikefor és János fődiákónus írásaiban elmondják a szerzők, hogy a csontereklyék szent folyadékban lebegtek, amikor azokat a Bariban élő hívek átvették.

[Nikefor, Bariban élő, valószínűleg nagyon megbecsült főjegyzője volt a városnak, aki a XI. század végén először jegyezte le világi, laikus megközelítésből Szent Miklós ereklyéinek Mírából Bariba történő átszállítása történetét, az 1087-ben elkezdődő Szent Miklós bazilika építésének apropóján.

János fődiákónus  Nikefor kortársa – Ursone püspök megbízásából pedig egyházi szemmel írja le a mírai püspök ereklyéinek átszállítását, melyek 1087. május 9-én érkeztek meg Bariba. – a ford.]
Nevezték oleumnak vagy az unguentumnak, myronak, vagy myronnak.
„Különösen nagy tisztaságú víz, amelyet 1925-ben a Bari Egyetem Kémiai Laboratóriuma is elemzésnek vetett alá, majd hivatalosan dokumentálta. Eredetét sokféleképpen magyarázzák.

Sokak számára kétségkívüli csodáról van szó, ami olyan módon történik, hogy a szent csontjából kiárad a manna – amint azt liturgikus szövegeink is kihangsúlyozzák. Szintén szakrális szövegek beszélik el a manna csodáját úgy, mint ami a szent sírjának márványfalaiból árad ki.

Vannak, akik úgy vélik, hogy mindez csak egy kémiai jelenség, ahhoz hasonló, mint amit a párolgás kondenzációjakor tapasztalunk, csupán egy természetes folyamat.

mírót-árasztó hagyományokon túl azonban az a valódi tény, hogy a szent csontjai az év során teljesen lezárva maradnak, és a sír bejáratát nagy tömeg jelenlétében csak május 9-én este nyitják meg, amikor a magasztos fluidum elérhetővé válik.” Forrás


Tudunk mást is? Igen, hogy ember is volt:
Leginkább egy Kréta szigetén valaha élt András nevű krónikástól, aki 700 körül élt és egy János nevű Konstantinápolyban élő szerzetestől az alábbi információknak is birtokában lehetünk:

Temperamentumos önérdekérvényesítő

A 3. egyetemes zsinat, a nikaiai célja a nézeteltérések feloldása volt, hogy Jézus a Fiú egylényegű, azaz lényegileg azonos-e az Atyával. A 4. századtól a Szentlélekre is alkalmazták, hogy „lényegében azonos” az Atyával és a Fiúval.
Miután 318/250 arányban elfogadták, így a nézet a nikaiai kereszténység teológiájának sarokkövévé is vált, azóta az egyik legfontosabb teológiai nézetet képviseli a kereszténység fő áramlatának a Szentháromságról alkotott doktrinális felfogásában.
A vita azonban heves volt, az elmérgesedett teológiai disputa hevében Miklós nekiugrott az ellenpárt képviselőjének, Arius püspöknek,

és egy csattanós pofont kevert le neki. A zsinat hirtelen meg is fenyítette e szentéletű emberhez kevéssé illő magatartás miatt.
.

Az első nikeai zsinat ábrázolása
16. századi freskón

Békítő, tanító, igazságot szolgáltató védelmező

Három előkelő követet, akiket a császár lázadás elfojtására, és a felelősök megbüntetésére küldött Myraban, Miklós püspöki hajlékában szállt meg. A püspök felhasználta az alkalmat, arra, hogy rávegye őket a római legionáriusok fosztogatásának megakadályozására.

Ez idő alatt a helytartó épp három embert ítélt ártatlanul halálra.

Miklós azonnal a vesztőhelyre sietett, rávetette magát a pallosát már előkészített hóhérra, és kicsavarta kezéből a fegyvert.

Ezután az isteni igazságra hivatkozva erélyesen ledorongolta a püspök haragjától megszeppent prokurátort, aki könnyek között megvallotta, vétkét, mire Miklós kegyesen megbocsátott neki.

Az első nikeai zsinat ábrázolása
16. századi freskón